U najnovijem broju Hlapića, školskog lista OŠ I. Brlić Mažuranić iz Virovitice, koji je posvećen medijskoj pismenosti – gosti urednici bili su i članovi ZAG-a.
Hvala mladim novinarima Hlapića i njihovoj odgovornoj urednici Renati Sudar, prof. na divnoj suradnji.
Filmska družina ZaigraniAktivniGromoglasni (ZAG) osnovana je šk. god. 2002./2003. s ciljem da medijski opismeni učenike 5. – 8. razreda kroz medij filma.
Vodeći se mišlju T. A. Bauera da svijet razumije onaj koji razumije medije tijekom proteklih 17 godina 400 zagovaca prošlo je put od ideje do premijere dječjega filma. U radionicama je nastalo 70-ak filmova koji su nagrađeni na festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu.
Voditeljice družine Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob uče članove ZAG-a kako će kroz teorijski i praktični radionički rad snimiti svoj film. Družina timski pronalazi ideju i temu za budući film. Česte su teme daroviti učenici (Hafiz – učenik koji znade Kur’an napamet), djeca s posebnim potrebama (Pero – učenik s ADHD-om, Posao iz snova – pomoćnici u nastavi, Jan – učenik s autizmom), različiti (Najljepše je gdje je srce – učenici kojima hrvatski nije materinski jezik), vršnjačka tolerancija (Ti ćeš meni reć’ – vršnjačko nasilje u školi, #kadsi ne/sretan – obiteljsko nasilje), status izbjeglica (Rand i Wassim – djeca izbjeglice iz Sirije), osobe s intelektualnim teškoćama (Na istoj valnoj duljini – suradnja s udrugom Korablja – Arka).
Učenici uče kako napisati sinopsis, scenarij za budući film, što su zadatci redatelja, novinara, snimatelja, tonca – na filmskom setu, kako film završiti u postprodukciji (montaža slike i zvuka) i prezentirati ga na Danu škole, Danu otvorenih vrata, Večeri Zagorkinih odlikaša ili učeničkim smotrama poput Smotre školskoga filma i Lidrana u organizaciji AZOO-a i MZOS-a, državnim revijama dječjega videostvaralaštva u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza ili na nekim od mnogobrojnih domaćih ili međunarodnih filmskih festivala za djecu (Mali dokuart u Bjelovaru, Festival djece Mediterana DUFF u Dubrovniku, Camera Zizanio u Grčkoj…).
ZAG-ovi filmovi potiču vršnjačku toleranciju i empatiju prema različitima
Snimajući filmove, djeca s jedne i druge strane kamere uče kako nastaje film, a ujedno i kroz medij filma progovaraju o svojim problemima (Fran Luka, učenik s Tourettovim sindromom), različitostima i prihvaćanjima u okruženju u kojem žive (Janjevo moje, Ljepota je u različitosti), nultoj toleranciji (Mogu oprostiti). Film Zagorkini lumeni 2005. godine pokrenuo je akciju Lift za lumene u kojoj su sakupljena značajna novčana sredstva za izgradnju dizala u školi za djecu koja nastavu pohađaju u invalidskim kolicima. Za tu su akciju učenici i djelatnici OŠ Marije Jurić Zagorke dobili nagradu Plavoga telefona Nipetnišest – za učinjeno humano djelo.
Uloga medija u 21. st. nije samo informacijska već i selekcijska, edukacijska i estetska
Dječji se filmovi mogu koristiti u nastavi hrvatskoga jezika jer u prosjeku traju desetak minuta i odlična su motivacija za obradu ili utvrđivanje gradiva (Klonovi – filmska izražajna sredstava), međupredmetnu korelaciju (Hafiz – hrvatski jezik i vjeronauk), za satove razrednoga odjela ili roditeljske sastanke (Sretno dijete, Plemenita vještina, Brašnići, Volim film, Na dopunskoj nastavi, Ne ustajem na lijevu).
Nadamo se da će jednoga dana filmska i medijska kultura biti redovni predmeti u suvremenoj hrvatskoj školi 21. stoljeća kako bi svi zainteresirani učenici mogli kroz medij filma iskazati svoju stvaralačku kreativnost, a ne biti samo konzumenti s druge strane ekrana. S tom mišlju i nadom ZAG-ov se film vrti i dalje!